Evanjelická cirkev a.v. Komárno
.
Ste návštevník číslo .
Pridajte k obľúbeným

Hľadaj





História evanjelického a.v. cirkevného zboru

Zemianska Olča-Lipové (Hodžovo)-Veľký Meder (Čalovo), Tôň, Okánikovo,Okoličná na Ostrove, Kližská Nemá, Čičov, Bodza  

História evanjelického cirkevného zboru sa začína písať rokom 1924 a to v obciach Hodžovo, Rakotáš,Zemianska Olča. V týchto obciach bol založený základ cirkevného zboru. Do týchto obcí sa ľudia prisťahovali z okresov Trenčín a Bánovce nad Bebravou aby obrábali pôdu, ktorú získali.Prišli do úplne nového prostredia, kde museli začať budovať všetko odznovu. So sebou si priniesli zachovalú živú vieru. Chceli spoločne oslavovať Pána Boha, spoločne Mu ďakovať za úrodu. Bolo treba krstiť deti, sobášiť, pochovávať. Po domoch chodili rôzni kazatelia, preto požiadali biskupský úrad, aby aspoň raz do mesiaca mohli mať služby Božie, ktoré vykonáva evanjelický farár v reči, ktorej rozumejú.

V roku 1926 sa v Lipovom /vtedy Hodžovo/ postavila zvonica. O rok neskôr /1928/  sa v obci a v osade Rakotáš vybudovala škola, obec aj osada, ktorá získala učiteľov-manželov Kvietkových. Začala sa výuka náboženstva, organizovali sa detské besiedky. Obecný úrad povolil vykonávať služby Božie v jednej z dvoch tried no ľudia túžili mať vlastnú modlitebňu. V rovnakom roku bolo dokončené budovanie osady Okánikovo a v nej aj štátnej slovenskej školy,  čo malo za následok prisťahovanie nových rodín do tejto oblasti.

V roku 1934 sa konal v Lipovom na školskom dvore konvent - stretnutie evanjelikov z oblasti Komárno za prítomnosti biskupa Dr. Samuela Osuského a Vladimíra Jurkoviča, kde sa uznieslo vybudovať kostol a pozvať si kňaza. Na zakúpenie pozemku pre kostol sa vyhlásila zbierka. Za získané peniaze zo zbierky sa zakúpil pozemok od bytového družstva kolonistov o výmere 3.640m2  v hodnote 1.750.-Kčs. Túžba ľudí mať svoju vlastnú modlitebňu-kostol sa zdala byť splnená nebyť vojnových rokov a politických zmien. Zápis do pozemkovej knihy nebol prevedený pre nedostatok času, čo bolo veľkou chybou, pretože územie južného Slovenska podľahlo maďarskej okupácii. Všetko dovtedy získané a vybudované museli rodiny zanechať a opäť sa vysťahovať  do severnejších okresov Slovenska. V nádeji na návrat prežili  vari najťažšie obdobie-obdobie Druhej svetovej vojny. Po jej skončení sa vrátili, aby mohli dobudovať to,čo začali a obnoviť to čo bolo zničené.

V roku 1947 sa prisťahovali ďalší evanjelici do obce Zemianska Olča z nasledovných dedín: z Prietrže 17 rodín, z Podbranča 2 rodiny, z Ľutova 9 rodín, zo Závady 12 rodín, z Trebichavy 5 rodín. Ďalší evanjelici sa prisťahovali z Maďarska a to z oblasti Békešskej Čaby až  28 rodín. Spolu bolo 1157 duší /r.1948/. Vari najväčší počet rodín z Békešskej Čaby a Mezmederu sa presťahovalo do Veľkého Medera /až 98 rodín/. Do tejto oblasti sa presťahovali aj štyri rodiny z Čorvášu. Na rozdiel  od miest, ktoré zanechali, vo Veľkom Mederi, v Zemianskej Olči i v iných okolitých obciach neboli evanjelické kostoly, takže bolo tažko si zvykať na nové podmienky.

Prisťahovalci do Veľkého Medera  si takto spomínajú na svoj príchod:  " Boli sme velice prekvapení, keď sme sa dozvedeli, že tu evanjelický kostol nie je.  Založil sa cirkevný zbor v Zemianskej Olči, pod ktorý sme patrili aj my. Vo Veľkom Mederi pôsobil reformovaný kňaz Daniel Vígh, ktorý nás milo privítal a hneď nám ponúkol chrám, za čo sme reformovanej.cirkvi platili nájomné a zvonára. Prvé Služby Božie sme mali 8.6.1947. Návštevnosť v kostoloch bola veľká, mávali sme plný chrám. "  

Evanjelici žili aj v ďalších okolitých obciach a to: Okoličná na Ostrove, Tôň, Štúrová, Veľké Kosihy, Čičov, Lúky ale mnohí sa ku cirkvi nehlásili. Tak ako naši dedovia a otcovia opäť začali obrábať pôdu, našu živiteľku, rovnako s veľkým ideálom sa rozhodli založiť svoj evanjelický cirkevný zbor, ktorý bol spočiatku pridelený ku Komárnu pod vedením pána farára Martina Strážka. V Komárne sa konali aj  všetky cirkevné obrady t.j. sobáše, krsty, konfirmácie.

Prišiel 7. marec 1948 a s ním prvý konvent, kde začal byť úradne vedený náš evanjelický cirkevný zbor, pozostávajúci z  miest a obcí: Zemianska Olča, Lipové,Veľký  Meder,Tôň , Okánikovo. Mladí teológovia z Bratislavy k nám chodili vykonávať služby Božie. Veci potrebné k službám Božím sme mali zapožičané od cirkvi z Komárna. Z  tejto príležitosti nám cirkevný zbor v Komárne  daroval dve biblie. Za ich podporu sme im boli aj zostávame vďační.

Neskôr boli zapožičané predmety vrátené, o čom svedčia aj záznamy. Ako každý náš začiatok, aj oficiálny bol veľmi ťažký, hmotne veľmi chudobný no duchom bohatý a pevný vo viere o čom svedčí aj to, že niektorí sme vydržali až dodnes.

Veľká vďaka patrí i reformovanej cirkvi v Zemianskej Olči, ktorá nám uvoľnila z ich fary miestnosť na kanceláriu, kde spočiatku býval aj náš prvý pán farár  Pavel Hanko, ktorý k nám bol predelený od júla 1948 a dovtedy býval  u nášho prvého kurátora Jána Slaného.

                Prvý dozorca bol Štefan Buček z Okánikova. Služby Božie v Zemianskej Olči boli vykonávané v kostole reform.cirkvi. V obci Hodžovo sa služby Božie naďalej vykonávali  v škole. Zorganizované boli aj prvé zbierky z ktorých bol zakúpený nábytok, luterák, harmónium a motorka kvôli vzdialenostiam medzi jednotlivými filiami.

 

Pán farár Pavol Hanko pôsobil u nás iba krátko. Po jeho odchode nám bol v roku 1950 pridelený mladý pán farár Ondrej Urban, ktorý tiež istú dobu býval na reformovanej fare. Pretože sa z kancelárie musel vysťahovať, začal bývať u rodiny Babinskej v Zemianskej Olči.

Na tieto roky máme veľmi pekné spomienky. Pán farár začal veľmi aktívne pracovať s mládežou, konali sa aj besiedky pre deti.. Veľmi sme si priali, aby pán farár natrvalo pôsobil v našom zbore, ale cirkev už začala byť prenasledovaná a potláčaná. Pre tento dôvod sme sa v roku 1955 so smútkom rozlúčili s pánom farárom Urbanom. Na pamiatku mu cirkevný zbor venoval obraz. Voľné miesto farára v našom zbore obsadil v jeseni roka 1955 pán farár Július Balogh, ktorý býval v podnájme u Štefana Mazara.

V časoch zakladania jednotných roľníckych družstiev začalo oslabovanie nášho zboru. Začínala tkzv.”dobrovoľná kolektivizácia” s odobratím pôdy a hmotného majetku za účelom spoločného hospodárenia. Mnohým rodinám sa toto nepáčilo a tak sa začalo hromadné sťahovanie do miest. Pre cirkev nastali veľmi tvrdé časy skúšky. Štátna moc ju chcela vygumovať z povedomia ľudí a to tak, že potláčala všetky jej aktivity. Deti cirkevníkov mali zakázané navštevovať náboženskú výuku a služby Božie, čo malo za následok oslabenie cirkevného zboru o mladú generáciu .

V Lipovom sa úplne prestali vykonávať služby Božie, neprešla ani výstavba ev,modlitebne-chrámu na zakúpenom pozemku, aj keď cirkevníci pre jeho výstavbu materiál  a financie zaobstarali. Po roku 1956 bol pozemok bez náhrady odňatý a vystavala sa na ňom bytovka. Na služby Božie sa začalo dochádzať do Zemianskej Olče a život cirkvi v obci Lipové  upadal.

V roku 1959 zakúpila evanjelická cirkev dom určený na farskú budovu pri Železničnej stanici v Zemianskej Olči. Jej hodnota činila 101 tisíc korún z toho hodnota stavby bola 95 tisíc korún a hodnota pozemku pri farskej budove 6 tisíc korún. V roku 1960 sa zorganizovala zbierka v cirkevnom zbore, ktorá činila 36 tisíc korún. Pretože táto suma nestačila, bola nám aj poskytnutá pôžička vo výške 40 tisíc korún. Finančnú pomoc vo výške 29 tisíc korún nám poskytol Luteránsky zväz zo Ženevy. Tak bolo vyriešené rodinné bývanie na dlhé roky pre pána farára Júliusa Balogha, ktorý v zbore pôsobil až do odchodu na dôchodok v roku 1970.

Ešte za jeho pôsobenia v zbore, 17. júna 1968, nečakane prišla povodeň. Pri pretrhnutí hrádze za obcou Čičov bolo zaplavených veľa obcí zo zboru a to:Okánikovo, Rakotáš, Lúky, Lipové /premenované Hodžovo/. Voda vystúpila až nad okná rodinných domov. Evakuovaní obyvatelia našli svoje domy po návrate zničené a preto sa

rozhodli opustiť obec a tým aj cirkevný zbor. Nastala tak ďaľšia vlna oslabenia.

Po odchode pána farára Balogha v roku 1970 bol cirkevnému zboru  pridelený pán farár Miloslav Blaho, korý býval u rodiny Štefana Filu. Na návrh pána farára sa cirkevníci pustili do prestavby zadnej časti farskej budovy na modlitebňu. Cirkevníci chceli modlitebňu prestavať na väčšiu, ale ONV a cirkevný tajomník to nepovolili. Výstavba modlitebne sa musela vykonávať na pôvodných základoch.. Stavebný materiál sa kupoval zo zbierok od cirkevníkov, ktorí sa zúčastňovali aj na stavebných brigádach.

            Po dokončení bola modlitebňa slávnostne vysvätená pánom seniorom Ondrejom Kováčom z Nových Zámkov. V modlitebni sa vykonávajú služby Božie dodnes. Sviatočné služby Božie sa vykonávajú v kostole reformovanej cirkvi v  Zemianskej Olči. V roku 1971 dostala fília vo Veľkom Mederi miestnosť zvlášť na kľúč od miestnej reformovanej cirkvi. Svojpomocne si ju opravila, zariadila a v zime vykurovala. Za jej užívanie platila nájomné. Po čase do miestnosti začala zo strechy zatekať voda. Budova si vyžadovala opravu, na ktorú cirkevníci nemali peniaze. Z toho dôvodu im reformovaná cirkev  ponúkla ich modlitebňu za poplatok 60.-korún na hodinu. Povodná miestnosť bola vykradnutá,chýbala dokonca aj dlážka. Zostal len štrk a železné kachle.

Život v zbore, poznačený režimom, začal upadať aj z inej strany : uzatvárali sa miešané manželstvá. Prvý kurátor bol Ondrej Zelenenský, Pavel Uhrín. Po odchode pána farára Miloslava Blahu zbor bol opäť administrovaný z Komárna pánom farárom Milanom Kachničom, neskôr pánom farárom Jánom Naďom z Kolárova.             Pri administrovaní zboru Jánom Naďom z Kolárova sa úradne previedol prepis farskej budovy a pozemku v Zemianskej Olči do pozemkovej knihy. Pri tomto prepise bol ako zástupca zboru prítomný vtedajší dozorca Ondrej Pavlech. Suma prepisu činila 11 tisíc korún.

Od roku 1976 bol zbor opäť administrovaný z Komárna pánom farárom Ľubomírom Rožkom. Kantorku v zbore vykonávala jeho manželka. V roku 1991 nás navštívil i generálny biskup Pavel Uhorskai z Bratislavy i s  biskupským tajomníkom Petrom Krošlákom..Pán farár Ľubomír Rožko bol v našom zbore činný 15 rokov. V roku 1991 zanechal činnosť v zbore a odišiel na dôchodok.

Za jeho pôsobenia nás v novembri roka 1989 zastihli politické zmeny v štáte. Po páde totalitného režimu prišla možnosť otvorene sa hlásiť k cirkvi, verejne navštevovať služby Božie bez akýchkoľvek následkov. Cirkev a spoločnosť však nebola na tieto nové  pomery pripravená ani zvyknutá a len pomaly si osvojovala základné princípy demokracie. Po odchode pána farára Rožka  administráciu zboru  prevzal v roku 1991 pán kaplán Štefan Bálint  z Kolárova. Bolo treba vyriešiť problém s cirkevnou pôdou v Lipovom - získať jej odopreté vlastíctvo späť. Nakoľko nebolo vtedy zapísané do pozemkovej knihy  jej získanie späť je veľmi problematické a doteraz nevyriešené, kedy sa čaká na uzákonenie vhodnej legislatívy.

V lete 1991 sa cirkevníci dohodli na generálnej oprave farskej budovy v Zemianskej Olči, ktorá bola už v kritickom stave. Na podporu tejto činnosti sa v zbore vyhlásila zbierka, ktorá stačila pokryť náklady len čiastočne. Finančnú čiastku 50.000.- korún ako príspevok na opravu z GBÚ  vybavila pre zbor Emília Joríková.. Celá oprava mala byť uskutočnená do konca roku 1991, čo sa cirkevnému zboru aj podarilo. Náklady na opravu budovy vo výške 63.713 korún sú doložené faktúrami. Farská budova sa dodnes používa na cirkevné účely

            V roku 1993 sa previedlo na budove natieranie okien a maľovanie. Boli nasadené nove rolety. Za natieranie okien platil cirkevný zbor 3.500 kurún, za nové rolety 5.800 korún. Na jar v roku 1994 sa previedla úprava pozemku a okolia. Vybrali sa divé porasty, staré stromy s pomocou strojov zapožičanými z družstva bez finančných poplatkov. Urobilo sa i nové oplotenie pozemku.

            Na jeseň  1994 sa pomocou cirkevníkov zaviedol plyn do budovy. Tieto náklady nám pomohli vykryť: Obecný úrad v Zemianskej Olči sumou 20 000 korún, Ob.úrad v Lipovom sumou 5.000 korún a Ob. úrad Tôň sumou 1 000 korún. V januári  1995 cirkevný zbor s veľkou radosťu a láskou privítal na návrh pána seniora Kvasa mladú, vtedy ešte kaplánku, pani Andreu Dankovú. Oživila sa práca v cirkevnom zbore, začali  sa  besiedky s deťmi, na škole sa začala výuka náboženstva, pre starších členov zboru biblické hodiny, navštevuje domácnosti, starýcha chorých členov zboru.

            Po štyridsiatich rokoch sa  aj v Lipovom  obnovili  služby Božie. Obecný úrad nám na tieto účely uvoľnil a nechal vymaľovať pôvodnú miestnosť v ktorej sa vykonávali služby Božie predtým. Za túto obnovu sme vďační  Pánu Bohu, pretože sa umožnilo počutie Jeho slova aj cirkevníkom, ktorí sa nemohli  z cestovných dôvodov zúčastňovať nedeľných služieb Božích v Zemianskej Olči.

Na oživenie hudobnej časti služieb Božích bol zakúpený prenosný syntetizátor zo zbierky, ktorú na tento účel vyhlásil cirkevný zbor. Neskôr bolo zariadenie modlitebnej  miestnosti v Lipovom doplnené oltárom a kazatelňou. Veľkú zásluhu na tomto diele  má Ivan Samák z Lipového, ktorý v tom čase pracoval v podniku Slovenské Lodenice, kde bol oltár a kazateľňa zhotovený. Na náklady spojené so zhotovením prispel Obecný úrad v Lipovom sumou  10 000 korún. Na  jar v roku 1996 toto zariadenie vysvätil Ivan Osuský, biskup ZD.

 

Cirkevný život sa začal oživovať aj vo Veľkom Mederi. Z pôvodných 3-4 žien návštevnosť nedeľných služieb Božích vzrástla na 16-20 osôb. Vzrástol aj počet platiteľov cirkevnej dane, cirkevníci si dávajú krstiť a konfirmovať deti. K rastu zboru prispeli aj návštevy domácností pani farárkou  Andreou Dankovou.

Dnešný Cirkevný zbor udržuje kontakt s cirkevným zborom z Prietrže. Zbory sa stretávajú pri rôznych akciách, oslavách.  Pamätné sviatky cirkvi zbor oživuje vystúpeniami dietok, programom, ktorého sa zúčastňujú aj dospelí. Deti navštevujú letné cirkevné tábory, čo nám pomáha budovať a upevňovať kontakty navzájom aj s inými cirkevnými zbormi.

Cirkevný zbor sa zúčastňuje akcií organizovaných biskupským úradom a seniorátom. Veľmi dobré vzťahy sú aj s miestnymi obecnými zastupiteľstvami, poľnohospodárskym družstvom, základnou školou, reformovanou a katolíckou cirkvou.

 

Päťdesiat rokov úradného života nášho zboru nie je taká dlhá ani krátka doba. Každý rok z tohoto jubilea má však svoje čaro v ťažkých skúškach i v chvíľach radosti. Sme vďační Pánu Bohu za milosť akú nám preukazoval za celé toto obdobie, že Jeho slovo a zasľúbenie sa vyplnilo

aj na našom zbore rovnako ako jeho priazeň ku vypočutiu našich modlitieb. Při tomto výročí prosíme opäť o dobu zoslania dažďa nového požehnania Ducha svätého. Veni Sancte Spiritus!

 

 

Podľa predložených materialov, ktoré zozbierali a pripravili Zuzana Ďuračková zo Zem. Olče, Judita Fabulová z Veľkého Medera, Alžbeta Pavlechová z Okánikova

 

zostavila

 

Zdenka Pavleová z Lipového

pracovníčka evanjelickej

diakonie GBÚ ECAV

 

V  Bratislave dňa 4.5.1998

 

Zoznam kolonistov a presídlencov zboru

 

 

   Lipové:

 

   1.  Samák Ondrej                                                                         15. Myšák Tomáš

   2.  Buček Michal                                                                          16. Neština Štefan

   3.  Buček Juraj                                                                             17. Neština Michal

   4.  Buček Ján                                                                                18. Janáč Juraj 

   5.   Antal Jozef                                                                              19. Janáč MIkuláš

   6.  Chuchút Ján                                                                             20. Škyta Ján

   7.  Ďurčo Štefan                                                                            21. Horňáček Ján

   8.  Kovačik Ondrej                                                                        22. Jančo Ján

   9.  Pavle Ján                                                                                   23. Ďuračka Tomáš

 10.  Praženka Karol                                                                         24. Pavle Ondrej 

 11.  Križan Pavel                                                                              25. Pavle Michal

 12.  Križan Ondrej                                                                           26. Adamík Ján

 13.  Križan Ján                                                                                 27. Myšák Michal

 14.  Ondrejička Ján                                                                          28. Vallo Ondrej

 

 Veľký Meder

 

  1.  Pavel Ančin                   29.  Šuch Ján                                       57. Janík Pavel             86. Žibrita Ondrej,

  2.  Andra Juraj                   30.  Šuch Pavel                                    58.  Milec Michal         87. Žibrita  Ján

  3.  Fabula Juraj                  31. Zeleniánsky Ondrej                       59.  Horniak  Matej      88.Hojčka Ján

  4.  Fabula Ján                     32.  Dobrocký Juraj                            60. Hudec Ján               89.Hojčka Ondrej

  5.  Fazekaš Ľudovít           33. Stanko Ján                                      61. Hudec Pavel           90.Károlyi Pavel

  6.  Farkaš Pavel                 34. Stanko Karol                                  62.  Kováč  Ján             91.Luxs Pavel

  7.  Erdélyi Ondrej             35. Vidovenec Ondrej                          63. Kováč  Ján             92. Zílák  Ján

  8.  Hanko Ondrej              36. Barna Ondrej                                  64. Kováč Pavel           93. Bielik Ondrej

  9.  Dohányos Michal        37. Barna Pavel                                    65. Bzduch Marton      94. Hajko Ondrej

10.  Dohányos Ján              38. Žugan Juraj                                     66. Kukučka Ján          95. Lipatak Ondrej

11.  Dohányos Pavel          39. Ledzényi Ján                                   67. Kuča Ján                96. Lipták Matyej

12.  Darida Matej               40. Šajben  Ladislav                              68. Kuča  Ondrej         97. Gálik Pavel

13.  Vlčko Matej                41. Kysely Michal                                 69. Burian Ján              98.  Polák Jozef

14.  Vlčko Ondrej              42. Kysely Ondrej                                 70. Burianova Helena

15.  Vlčko Juraj                 43. Dudás Ondrej                                   71. Orvoš Ján           

16.  Gajdač Ondrej            44. Rataj   Ján                                        72.  Štefanik Ondrej

17.  Gajdač Ján                  45. Novák Ján                                        73. Štefánik Pavel

18.  Sarvaš Ondrej             46. Novák Ján                                        74. Štefánik Juraj

19.  Sarvaš Michal             47. Kvas  Michal                                    75. Štefániková Helena

20.  Fabian Ján                   48. Kvas Michal                                     76. Kešiar Juraj

21.  Uhrin Ján                     49. Galis Michal                                     78. Gubiš Ján

22. Uhrin Pavel                   50. Šalát Matej                                       79. Gubiš Juraj

23. Uhrin Juraj                    51. Beňo Matej                                      80.  Ignáth Ján

24. Kerepecky Michal        52. Machlik Milan                                  81. Feledi Ján

25. Zeleniansky Ondrej      53. Čiernik Michal                                 82. Feledi Juraj

26. Kosna Ján                     54. Ciernik Michal                                  83. Nádaš Matej

27. Kosna Ján                     55. Čiernik Juraj                                     84. Nádas Michal

28. Šuch Pavel                    56. Ujváriová Judita                               85. Nadaš Juraj                  

 
 Okánikovo :

 

   1.  Anna Jániová                 9. Mária Jányová

   2.   Ján Hladký                  10. Mária  Branecká 

   3.   Adam Pavlík

   4.   Adam Pavlech

   5.   Štefan Dobiáš

   6.   Štefan Hladký

   7.   Štefan  Buček

    8.   Michal Humera