Hľadaj
|
|
Pôsobenie
a pôvod evanjelickej šľachty v Komárne
na
prelome 18. a 19. storočia
Zdenka Vráblová
V Komárne, meste na
Dunaji, ktoré sa Osmanom nikdy nepodarilo obsadiť, sa stretávali nielen
ekonomické záujmy rôznych hospodárskych a sociálnych spoločenstiev,
ale aj príslušníci rozličných národností a kultúrnych i náboženských
prúdov. Patrili k nim i evanjelici augsburgského vyznania.
Do protireformácie
S šíriteľmi myšlienok
Martina Luthera sa v komárňanskej pevnosti stretávame už na konci
20-tych rokov 16. storočia. Boli nimi nepochybne predovšetkým vojaci a dôstojníci
z nemeckých a rakúskych krajín, ktorí v období protitureckých
vojen pôsobili ako žoldnieri v cisárskej armáde. Reformácia
skoro našla prívržencov aj za múrmi pevnosti – v samotnom Komárne,
ako aj v osadách Ó-Szőny
a Új Szőny
ležiacich na pravom brehu Dunaja, dnes v maďarskom Komárome.
Z 50-tych rokov 16.
storočia pochádzajú zmienky o prvom protestantskom kostolíku, ktorý
sa nachádzal v pevnosti a pôvodne slúžil ako hradná kaplnka, a o
prvých kazateľoch (predikátoroch) i učiteľoch na tunajšej
evanjelickej škole. O sto rokov neskôr, v rokoch 1647 – 1651, žilo
v Komárne 47 evanjelických rodín. Väčšina z nich sa hlásila
k nemeckej národnosti.[1]
V kozmopolitnom
prostredí Komárna sa naplno uplatnila národnostná, kultúrna a náboženská
tolerancia. Aj z týchto dôvodov tu protireformačné opatrenia
zaznamenali výraznejšie úspechy až na konci 60-tych rokov a agilný nástup
rekatolizácie vyvrcholil až v 70. – 80. rokoch 17. storočia.
Rozvoj komárňanského evanjelického cirkevného zboru
V rokoch 1750 – 1810
vplyvom hospodárskeho rozvoja a v neposlednom rade i uvoľnenia náboženských
pomerov sa v Komárne a na jeho okolí usadili desiatky nových
rodín, čo malo vplyv na zmenu národnostného zloženia i sociálnej tváre
tak samotnej aglomerácie, ako aj jej evanjelickej komunity. Kým v rokoch
1550 – 1660 jej najpočetnejšiu zložku tvorili nemecké dôstojnícke
a vojenské rodiny, nasledované rodinami vzdelancov (učiteľov, lekárnikov,
lekárov) a vlastníkov pozemkov, obchodníkov a remeselníkov, v rokoch
1750 – 1810 došlo k ich preskupeniu. Prevahu nadobudli maďarské
remeselnícke (krajčírske, kožušnícke, kožiarske a garbiarske, čižmárske,
kamenárske, mlynárske, lodno-tesárske a zlatnícke) rodiny a
rodiny vlastníkov pozemkov (poľnohospodárov) a obchodníkov (so stavebným
drevom, obilím, chlebovou múkou, zelninou, vínom a pod.). Išlo
tak o šľachtické, ako aj o meštianske rodiny. Mnohé z nich do Komárna,
Új Szőnya
a Ó-Szőnya
prilákali práve priaznivé podmienky pre rozvoj podnikania.[2]
Hoci komárňanská
evanjelická komunita v porovnaní s inonáboženskými
skupinami naďalej zostávala v menšine (v roku 1792 tu popri
384 evanjelikoch a ďalších menšinových skupinách – pravoslávnych,
grékokatolíkoch, židoch – žilo 5936 katolíkov a 4355 kalvínov), v rokoch
1782 – 1800 sa značne rozrástla. Kým v roku 1782 žilo v Komárne
79 a v roku 1783 82 maďarských a nemeckých evanjelických rodín,
v roku 1800 ich už bolo 134, pričom prevažovali rodiny maďarské.
V rovnakom čase (1800) žilo v Ó-Szőnyi
ďalších 6 maďarských a v Új Szőnyi
21 slovenských evanjelických rodín.[3]
Aj keď nemeckú evanjelickú
komunitu v poslednej tretine 18. storočia a v prvom desaťročí
19. storočia posilnili ďalšie šľachtické rodiny (Rochendorfovci,
Neumanovci, Braunovci, Fentcelovci, Heischlackerovci, Martinovci,
Payerovci a Heinrichovci, popri Sixtyovcoch a Dornerovcoch, ktorých
predkovia sa v Komárne usadili v 1. polovici 18. storočia)[4]
nemecké rodiny zostali v menšine. V rovnakom období sa do Komárna,
Ó-Szőnya
a Új Szőnya
prisťahovali i ďalší evanjelickí šľachtici maďarského a
slovenského pôvodu, ktorí tu – podobne ako mnohí iní ich
predchodcovia a súčasníci – rozvinuli svoje podnikateľské a hospodárske
záujmy.
Komárňanská evanjelická šľachta v obchode s
drevom
V rokoch 1745 a 1751
Mária Terézia udelila Komárnu významné privilégia a povýšila
ho medzi ostatné slobodné kráľovské mestá Uhorska. K jeho prudkému
hospodárskemu rozmachu však došlo až oveľa neskôr – v poslednej
tretine 18. a v prvej tretine 19. storočia.
V prvej polovici 18.
storočia sa v Sedmohradsku vyčerpali zásoby stavebného (dubového)
dreva, pričom dopyt po ňom vzrastal. Popri hľadaní nových ťažiarskych
stredísk sa zintenzívnila ťažba na Považí, Pohroní, Orave a v
Liptove, teda na území dnešného Slovenska. Od začiatku 60. rokov 18.
storočia považskí pltníci smerovali do Guty (dnešného Kolárova), za
priaznivých podmienok až do Komárna. V opačnom prípade drevo v Gute
naložili na vozy a takto ich dopravili do komárňanských prístavísk
na Váhu a Dunaji.[5] Od konca 60. rokov 18. storočia sa tu totiž stretávali
obchodníci s drevom zo všetkých častí vtedajšej monarchie.
Komárňanská stolica tak
zaujala v uhorskom obchode so stavebným drevom dôležité
postavenie a udržala si ho až do konca 20-tych rokov 19. storočia. Na
začiatku 19. storočia na jej území pôsobili 32 spoločností obchodujúcich
s drevom (na dolnom Váhu, Malom Dunaji a strednom Dunaji), ktoré
združovali 80 obchodníkov. Tí drevo kúpené od pltníkov (v Gute,
v prístave v Kameničnej alebo v Komárne) prepravovali na
svojich lodiach (po tzv. Starom Dunaji; úsek Viedeň - Bratislava - Komárno
- Ostrihom – Budapešť) do budínskej a viedenskej lodenice alebo (po
tzv. Malom rábskom a Mošonskom Dunaji – bočných ramenách Dunaja) do
šoperských osád [6]
v Rábskej a Mošonskej stolici.
K najvýznamnejším
obchodníkom s drevom patrili aj evanjelickí šľachtici Burdáčovci.
Ich spoločnosť patrila v 90-tych rokoch 18. storočia a v prvom
desaťročí 19. storočia medzi popredné obchodné spoločnosti. Mužskí
členovia rodiny sa zaoberali obchodom so stavebným drevom, ktoré predávali
buď priamo v Komárne alebo v šoperských osadách v povodí
Malého Dunaja. Na jeho prepravu si najímali lode od komárňanskej pobočky
Cisársko-kráľovského lodného úradu a od lodivodov - vlastníkov lodí.
V tranzitnom obchode s obilím
Počas obilnej konjunktúry
v rokoch 1787 – 1818 Komárňanská stolica zaujala významé
miesto i v tranzitnom obchode s obilím na Dunaji. Medzi známe
a vyhľadávané obilné trhové strediská – popri komárňanskom
prístave – patrili Almás, Ó-Szőny,
Füzitő
a Nagy Igmánd (Maďarsko) na pravom brehu Dunaja. V tomto období žilo
v Komárne 416 obchodníkov s obilím, z ktorých niektorí
vlastnili i 20 – 25 lodí.[7]
Boli to predovšetkým srbskí obchodníci, ktorí prepravovali obilie z Banátu
a Slavónie na budínske a viedenské trhy, a ktorí dávali prednosť
lacnej a rýchlej vodnej doprave.
Do obchodu s obilím
sa zapojili i spoločnosti priamo disponujúce loďami. Jednou z najúspešnejších
bola obchodná spoločnosť vedená právnikom Žigmundom Čepym (Csepy),
ktorá sídlila v Komárne a pôsobila od roku 1806. Disponovala 162
loďami a aj jej členmi a akcionármi boli evanjelickí šľachtici
a mešťania – obchodníci s obilím a vlastníci lodí.[8]
Medzi najvplyvnejších a najzámožnejších patrili Samuel Marcel,
obchodník s loďami a lodivod, a Samuel Neuman. Obaja kúpili
20 akcií v hodnote 500 zlatých a S. Marcel so synmi vlastnil 20 lodí.
Ďalšími členmi – evanjelickmi boli šľachtici Gašpar Payer
(vlastnil 3 lode), Mikuláš Heinrich, Ján a Michal Bendeovci (vlastnili
po 2 lodiach), Ján Báňaj (Bányay),
Štefan, Michal a Ján Sokolajovci (Szokolay,
vlastnili po 1 lodi).
O rok neskôr, v roku 1807,
vznikla v Komárne Prvá cisársko-kráľovská poisťovacia spoločnosť,
ktorej činnosť tiež výrazne prispela k rozvoju obchodu s obilím
na Dunaji. Medzi jej akcionármi opäť nachádzame aj evanjelických (maďarských
a nemeckých) šľachticov.
Mecéni komárňanského evanjelického cirkevného
zboru
Členovia vplyvných komárňanských
evanjelických rodín boli ochrancami a veľkorysými mecénmi miestneho evanjelického
cirkevného zboru. Ich spoločenské a ekonomické postavenie poslúžilo
aj na posilnenie jeho práv. V tomto smere najväčšie zásluhy
treba pripísať senátorovi Michalovi Burdáčovi (1794 – 1797),
Michalovi Tóthovi, ktorý do konca života vykonával funkciu dozorcu v pobočke
Kráľovského soľného úradu v Komárne,[9] Samuelovi Bendemu, ktorý od roku 1782 až do smrti bol
inšpektorom evanjelického cirkevného zboru v Komárne, a ďalším šľachticom
- členom presbyterského zboru Jánovi Zelenkovi a Jánovi Dornerovi,
ktorí sa v 80-tych a v prvej polovci 90-tych rokov 18. storočia
striedali aj vo funkciách hospodára-kurátora a pokladníka evanjelického
cirkevného zboru.
Niektorí z nich
zanechali cirkvi veľké finančné základiny. Napr. Ján Henrich Dorner
a jeho matka Terézie Sixtyová zložili 25.5.1799 500 zlatých, Samuel
Bende v roku 1803 testamentárne odkázal 1000 zl., základinu
Michala Burdáča, založenú po jeho smrti dcérami Katarínou, Annou a
Zuzanou 20.2.1808 tvorilo 200 zl. a základina Samuela Marcela a jeho manželky
Terézie Neumanovej z 20.2.1819 predstavovala čiastku 600 zl.[10]
Nemalú hodnotu mali i vecné dary cirkvi – strieborné predmety. Ich váha
v rokoch 1783 – 1800 dosiahla 11 funtov a 3 lóty (6, 58 kg),[11]
pričom štvrtina z nich bola pozlátená a podľa odhadu zlatníka Pavla
Mikolaja (Mikolay) mali hodnotu
1065 zlatých a 45 grajciarov.
Spomínané finančné
prostriedky a dary mali posilniť spoločenské postavenie miestneho
evanjelického cirkevného zboru a prispieť rozvoju evanjelického školstva
v Komárne (evanjelickej latinskej školy).
* * *
Náš ďalší výskum sa sústredil
na genealogický vývoj vplyvnejších (prevažne maďarských a slovenských)
evanjelických šľachtických rodín, ktoré žili v Komárne, Ó-Szőnyi
a v Új Szőnyi
na prelome 18. a 19. storočia.[12]
Burdáčovci
Medzi najzámožnejšie a
najvplyvnejšie evanjelické rodiny v Komárne v tomto období
nepochybne patrili Burdáčovci (Bordács, Burdátcs). V Komárňanskej stolici sa objavili už
v prvej polovici 50-tych rokov 18. storočia a v Komárne sa
usadili v 2. polovici 70-tych rokov 18. storočia. Ján Burdáč z
Nitrianskej stolice a jeho synovia Michal (z Kopčian, dnes v okr.
Skalica), Štefan, Ján a Dávid, boli prijatí medzi stoličnú šľachtu
24.2.1777.[13]
Štefan a Dávid sa neskôr odsťahovali.
Michal (1721 – 20.2.1808)
sa najprv usadil na okraji Komárna na brehu Váhu a býval na Vážskom
rade v dome č. 1289.[14]
V jeho susedstve býval syn z prvého manželstva Peter Burdáč
(1745 – 26.11.1790) s manželkou Zuzanou, rod. Tengeovou a s dcérou
Žofiou (1779 – 30.1.1786).
Michal Burdáč sa v prvej
polovici 90. rokov 18. storočia presťahoval do Új Szőnya.
V roku 1795 tam už býval spolu s ostatnými príbuznými a s ďalšími
slovenskými evanjelickými rodinami. V tomto roku totiž na podnet
susedov odovzdal do archívu evanjelického cirkevného zboru knižku,
ktorá obsahovala zápisnice bohoslužieb a prijímania vlastnoručne
napísané v slovenskom jazyku.[15]
Michalovou druhou manželkou
sa stala mladučká Zuzana Porubská. V Komárne sa im narodili a
zomreli tieto dcéry: Kristína (narodila sa a zomrela 11.6.1783), Anna
(nar. 23.4.1784), Žofia (2.6.1786 – 19.8.1789), Kristína (1.3.1790 –
9.4.1790).[16]
V Új Szőnyi
žil i jeho syn Michal Burdáč ml. a synovci Štefan a Ján Burdáčovci
s rodinami. Neskoršie, po smrti svojej prvej manželky Judity, rod.
Špalerovej sa sem presťahoval i synovec Samuel Burdáč, ktorý dovtedy
žil v Komárne na Kvetnej ulici. V Új Szőnyi
žila i vdova jeho synovca Pavla Burdáča (1752 – 28.1.1794) Zuzana,
rod. Vašková, ktorá predtým žila s manželom a s deťmi v Komárne
v dome na Vozovej ulici. V Komárne sa im narodili dcéry Terézia
(1.9.1783 – 14.10.1784) a Klára (11.11.1787).
Štefan Burdáč a manželka
Anna Mária, rod. Pintcinová mali deti: Andreja (3.12.1788), Alžbetu
(10.1.1794 – 9.3.1798) a Katarínu (7.9.1796).
Ján Burdáč a manželka
Alžbeta, rod. Máťušová mali svadbu 24.11.1793 (ženích mal vtedy 24
rokov). Žili spolu krátko, pretože Ján tragicky zomrel – 22.4.1803
sa utopil v Dunaji. Mali deti: Michala (19.4.1798) a Máriu
(2.12.1800).
Samuel Burdáč (1750 –
14.4.1803) s prvou maželkou Juditou, rod. Špalerovou mal štyri
deti: Daniela (1779 – 1.10.1783), Jeremiáša (9.5.1785), Kláru
(29.6.1785) a Samuela (14.6.1786 – 5.1.1804), ktorý zomrel ako
krajčírsky učeň. Jeho druhou manželkou sa 24. 2. 1789 stala Zuzana,
dcéra Samuela Hajnóciho (Hajnóczy)
z Új Szőnya.
Mali deti: Daniela (17.3.1792 – 8.4.1796),
Jonáša (18.10.1794 – 4.2.1799) a Pavla (23.11.1798).
V Komárne na
Tolnajovej (Tolnai) ulici v rodinnej
rezidencii žili ostatní členovia tejto početnej šľachtickej rodiny.
Ján Burdáč (1723 – 14.3.1792) sa v Komárne usadil s manželkou
Katarínou, rod. Pelikánovou (1734 – 27.2.1790, zom. 56-ročná). Po
jej smrti sa opäť oženil s Kristínou Hodánovou (1720 –
22.2.1804). V dome na Tolnajovej ulici žili synovia Peter Burdáč
(1754 – 18.1.1794,) s manželkou Zuzanou, rod. Gottliebovou a Štefan
Burdáč (1757 – 14.7.1794) s rodinou.
Štefan sa ženil dvakrát.
V prvom manželstve s Alžbetou, rod. Černekovou (1758
–15.11.1790, zom. 32-ročná) sa mu narodilo 8 detí: Štefan (1782 –
2.4.1786), Daniel (25.9.1783 – 2.9.1789), Katarína (25.9.1783 –
29.8.1789), Dávid (marec 1784 – 30.5.1784), Zuzana (14.11.1785 –
3.10.1786), Katarína (14.11.1785), Michal (13.11.1790 – 29.11.1791) a
Štefan (13.11.1790). Druhý raz sa oženil 1.2.1794 so Žofiou, dcérou
Martina Boleša (Bolesch) z Komárna,
a narodili sa im ešte deti Katarína (25.11.1791 – 19.3.1797) a Jozef
(19.3.1794).
V Komárne krátko žil
aj Michal Burdáč – pochádzajúci z Nitrianskej stolice – s manželkou
Katarínou, rod. Pulovou. Bývali na Pichegerovej ulici, kde im zomrela dcéra
Eva (1766 – 24.10.1784).
Bendeovci
Samuel, syn Jána Bendeho
(zom. 17.3.1783) z Vesprímskej stolice, dokazoval šľachtictvo
24.5.1773 a bol prijatý medzi šľachtu Komárňanskej stolice. S rodinou
sa usadil najprv na Vážskom rade, potom sa presťahoval na nábrežie
Malého rábskeho Dunaja a napokon do Cisárskej ulice.
Jeho manželkou bola Žofia,
rod. Stammová (1763 – 4.11.1795). Zo šiestich detí zostali nažive
len dvaja synovia Ján a Michal Bendeovci. Tretí syn Samuel (1781 –
16.1.1786) a dcéry Kristína
(1781 – 30.3.1784), Zuzana (24.1.1784 – 19.2.1795) a Rosana (15.6.1787
– 9.1.1791) zomreli ešte v útlom veku.
Ako inšpektor miestneho
evanjelického cirkevného zboru väčšinu času trávil vo Viedni, kde
asistoval dvornému cirkevnému radcovi Jánovi Drozdíkovi. Do tejto
funkcie mu pomohol jeho otec, ktorý využil svoje známosti a popularitu
medzi evanjelickými vzdelancami na dvore panovníka Jozefa II. Už
22.3.1782 priebojný a priateľmi povzbudzovaný Samuel Bende odovzdal
prostredníctvom Jána Drozdíka žiadosť komárňanských evanjelikov
adresovanú panovníkovi Jozefovi II., v ktorej
komárňanskí evanjelici prosili o udelenie povolenia vykonávať
bohoslužby na území mesta. Panovník na žiadosť odpovedal kladne.
Samuel Bende zomrel
3.6.1802 v Komárne vo veku 55 rokov. Tu zomrela i vdova Jána
Bendeho Terézia, rod. Sixtyová (1721 – 23.12. 1798).[17]
Zelenkovci
V Új Szőnyi
žila aj rodina zemana Jána Zelenku (1737 – 9.5.1799).[18] Jeho manželkou bola Zuzana, rod. Ladwehrová a mali
dcéry Lýdiu a Zuzanu. Lýdia sa deň pred smrťou svojho otca 8.5.1799
vydala za šľachtica Štefana Matkoviča (Matkovich)
z Rábu.
Ján Zelenka bol dlhé roky
presbyterom a v rokoch 1795 – 1797 stál na čele stavebnej
komisie, ktorá viedla výstavbu nového evanjelického kostola v Komárne.
Po jeho vysvätení 14.1.1798 až do konca života presadzoval vykonávanie
bohoslužieb i v slovenskom jazyku. Už prvá z nich sa uskutočnila
15.1.1798, deň po slávnostnom vysvätení kostola. Na žiadosť Jána
Zelenku ju vykonal Michal Institoris-Mošovský (Mosóczy) z Bratislavy.[19]
Komárňanský farár, šľachtic a bývalý profesor lýcea v Rábe
Pavol Nagy de Alsó Szopor totiž
po slovensky nevedel.[20]
Tóthovci
V roku 1732 sa v Komárne
usadili zemania Tótovci (Tóth).
V Komárňanskej stolici sa objavili oveľa skôr. Ich armáles totiž
vyhlásili a Štefana a Jána Tótovcov uviedli medzi stoličnú šľachtu
už roku 1697. Tótovci pochádzali z Bratislavskej stolice a
20.3.1652 ich uviedli medzi šľachtu aj v Nitrianskej stolici. Pôvod
odvodzovali od Michala Tóta, ktorý nadobudol armáles v roku 1637.
Podľa súpisu šľachtických
rodín v rokoch 1754 – 1755 žila v Komárne vdova Štefana Tóta a jeho
synovia Imrich, Štefan, Ján, Juraj a Samuel a v Komárňaskej
stolici ešte Štefan Tót st., Štefan Tót ml., Andrej a Mikuláš Tótovci.
V roku 1772 šľachtictvo dokazoval i Michal, syn Štefana a vnuk Jána
Tóta (1697). Michal Tót býval s manželkou Lýdiou, rod. Thalyovou
v Komárne, kde vykonával funkciu dozorcu Kráľovského soľného
úradu. Zomrel 25.12.1805 vo veku 70 rokov.[21]
Šebešténovci
Komárňanskí zemania
Jozef (1732 – 9.8.1783) a Peter Šebešténovci (Sebestyén)
boli kožušníkmi.[22]
36-ročný Peter Šebeštén sa tu 17.3.1783 oženil so Zuzanou, dcérou
Františka Meňharda zo Száku (dnes v Maďarsku). Mladomanželia bývali
najprv na Kapitánovej ulici a od roku 1798 na fare, pretože Peter sa
stal kostolníkom. Mali deti: Teréziu (12.9.1785), Andreja (23.11.1787
– 27.8.1790), Petra (1789 – 27.2.1790), Petra (19.6.1790 –
19.6.1797), Evu (28.1.1792 – 23.12.1798) a znova Teréziu
(19.3.1794). Šebešténovci
sa do Komárňanskej stolice prisťahovali z Vesprímskej stolice.
Peter, syn Juraja Šebešténa (armáles získal r. 1732), bol 14.10.1740
prijatý medzi stoličnú šľachtu. V roku 1775 dokazovali šľachtictvo
Peter, Ján a Mikuláš Šebešténovci.
Sokolajovci
V roku 1760 dokazoval
šľachtictvo Michal Sokolaj odvodzujúci šľachtický pôvod od Jána
Sokolaja, ktorému armáles udelil panovník Leopold I. v roku 1664.
Sokolajovci sú v Komárňanskej stolici doložení v roku 1726 a
bratov Juraja, Štefana a Jána Sokolajovcov z Vesprímskej stolice
prijali medzi tunajšiu stoličnú šľachtu 31.5.1737. Michal Sokolaj býval
s manželkou Annou, rod. Velišovou (Veliss,
Velis) a s dcérou Annou (15.4.1799) v Komárne.[23]
Mikolajovci
Podľa súpisu šľachtických
rodín v roku 1755 žil v Komárňanskej stolici aj Štefan Mikolaj (Mikolay)
a jeho synovia Samuel, Juraj, Ján, Štefan a Imrich. V rokoch
1760 – 1765 sa do stolice prisťahoval Jozef Mikolaj so synmi Adamom,
Pavlom a Jozefom a Štefan Mikolaj. V roku 1781 šľachtictvo
dokazovali Adam a Štefan Mikolajovci, synovia Štefana Mikolaja, ktorý býval
v Komárne. Manželkou zlatníka Štefana Mikolaja bola Zuzana, rod.
Ďurčiová. V Komárne sa im narodila dcéra Justína (18.10.1799).[24]
Sigetyovci
Rodinným sídlom
Sigetyovcov (Szigethy) bola Tôň
(Nagy Tany v Komárňanskej stolici, dnes v okr. Komárno), kde
v roku 1756 žil František Sigety. Jeho synovia Ján a František v roku
1778 dokazovali šľachtictvo a svoj pôvod sledovali od Jána Sigetyho,
jeho synov Petra, Michala, Františka a Juraja, strýka Jána Sigetyho,
ktorým udelili armáles 5.4.1682 vo Viedni. Bratia Ján a František
Sigetyovci mali majetky v Okoličnej na Ostrove, vo Veľkých Kosihách
a v osade Tôň. V roku 1781 dokazoval šľachtictvo ešte
František, syn Františka Sigetyho, ktorý žil v Komárne. Neskôr
sa spomína i jeho manželka Zuzana, rod. Gerhardová, a synovia Michal
(23.9.1798 – 30.9.1798) a František (30.9.1800 – 18.10.1800).[25]
Marcelovci
Lodiari a obchodníci s obilím
Marcelovci (Marczell) sa do Komárna presťahovali z Malých Dvorníkov
(Bratislavská stolica, dnes okr. Dunajská Streda). V Komárne
žil Štefan Marcel s manželkou Katarínou, rod. Novákovou. Štefan
Marcel st., syn Andreja, dokazoval šľachtictvo a 18.1.1774 ho prijali
medzi šľachtu Bratislavskej stolice. Manželom Marcelovcom sa
narodili traja synovia Ján (1778 – 5.12.1803), Štefan ml. a Samuel,
ktorý sa oženil s Teréziou Neumanovou. Marcelovcov prijali medzi
šľachtu Komárňanskej stolice v roku 1804.[26]
Šomorjajovci
Na začiatku 19. storočia
sa v Komárne usadili i Šomorjajovci (Somorjai).
Jánovi Šomorjajovi a jeho manželke Terézii, rod. Hecovej sa narodili
synovia Ján a Imrich (2.12.1804). Šomorjajovcov prijali medzi šľachtu
v Komárňanskej stolici v roku 1808.[27]
Dornerovci
Dornerovci odvodzovali svoj
pôvod od Petra Dornera, ktorému armáles vystavili 24.10.1645 v rakúskom
Linzi. V roku 1732 prijali medzi šľachtu v Komárňanskej
stolici jeho potomka Pavla Dornera so synom Štefanom. V roku 1756
dokazoval šľachtický pôvod Matej Dorner, syn Mateja Dornera st. a vnuk
Pavla Dornera. Matej Dorner sa oženil s Teréziou Sixtyovou a
narodil sa im syn Ján Henrich. Matej Dorner však čoskoro zomrel a jeho
vdova sa potom stala druhou manželkou Jána Bendeho. Ján Dorner sa oženil
so Zuzanou, rod. Mehrlinovou a 23.8.1790 sa im narodil syn Jozef.[28]
Lévaiovci
V Komárne sa usadil
aj Matej Lévai (Lévay) s manželkou Zuzanou, rod. Ringrgarinovou. Svoj pôvod
sledoval od Andreja Lévaia, syna Andreja z Malej Seče inak Vaška,
ktorému udelili armáles 16.10.1631 vo Viedni.[29]
Báňajovci
Ďalším komárňanským
zemanom bol Ján Báňaj s manželkou Juditou, rod. Krikovou. Prvú dcéru
Alžbetu vydali 11.7.1794 24-ročnú za kamenára Michala Kováča. Ich
druhá dcéra Kristína sa narodila 18.9.1789.
Adomáňovci
Rodiny Michala a Štefana
Adomáňovcov (Adomány) sa usadili v Új Szőnyi.
Adomáňovci odvodzovali pôvod od Františka Adomáňa, ktorého prijali
medzi šľachtu Komárňanskej stolice v roku 1698. Synovia Františka
Adomáňa, Štefan a Peter, bývali v roku 1725 v Brestovci, v roku
1756 však žili už v Sokolciach a Peter vlastnil majetok i v Pustých
Úľanoch v Bratislavskej stolici. Štefan sa oženil s Katarínou
Oravcovou a jeho deti Michal a Mária sa presťahovali do Új Szőnya.
Mária zomrela 13.10.1794 ako 17-ročná. Michal (1769 – 17.11.1805) sa
v Új Szőnyi s manželkou Annou, rod. Ursíniovou usadil.
Narodila sa im tu dcéra Anna (1800 – 5.2.1802) a synovia Michal
(21.1.1803) a Ján (12.11.1805).[30]
Ravasovci
Zeman Martin Ravas (Ravasz),
ktorý žil s rodinou v Ó-Szőnyi,
odvodzoval svoj pôvod od Pavla Ravasa a jeho syna Františka, ktorí sa
roku 1641 presťahovali z Bratislavskej do Nitrianskej stolice. Ich
potomok Peter Ravas sa usadil v Dade (dnes v Maďarsku). Šľachtictvo
dokazoval 10.3.1756 s bratmi Štefanom a Jánom, ako aj jeho synmi
Pavlom a Martinom, a napokon boli prijatí medzi šľachtu v Komárňanskej
stolici. Aj Štefan Ravas sa usadil v Ó-Szőnyi.
Martin Ravas žil určitý čas v Száku (dnes v Maďarsku), no
napokon sa aj on presťahoval do Ó-Szőnye.[31]
Potomkovia Zelenkovcov, Báňajovcov
a Lévaiovcov sa z Komárna neskôr odsťahovali. S potomkami
ostatných šľachtických rodín sa v Komárne stretávame až do
30-tych rokov 20. storočia.
Texty k obrázkom:
- Evanjelický kostol a fara v Komárne.
- Podpisy významnejších predstaviteľov
komárňanskej ev. obce z prelomu 18. a 19. storočia (na
jednej z písomností z archívu ev. cirkvi a. v. v Komárne).
3.
Náhrobok Samuela Bendeho zabudovaný do vonkajšej steny kostola.
[1]
Archív evanjelickej cirkvi a. v. v Komárne (ďalej AEC Komárno),
Zoznam písomností v depozite II. (ďalej D II)/B-1040.
[2]
Új Szőny
a Ó-Szőny
ležiace na pravom brehu Dunaja už v tomto období považovali
za súčasť Komárna.
[3]
Evanjelický cirkevný zbor patril medzi najmenšie v Komárne. V 2.
polovici 19. storočia ho tvorilo 170 – 180 rodín s počtom
930 – 980 ľudí. AEC Komárno, D II./B-1134, 1047, 1148, 1150,
2640.
[4]
Sixtyovci pochádzali z Modry (Bratislavská stolica). Svoj pôvod
odvodzovali od Michala, Juraja, Dávida a Jána Sixtyovcov, ktorí získali
armáles roku 1646. Štefan Sixty sa usadil v Komárne a v
roku 1713 bol prijatý medzi šľachtu v Komárňanskej stolici.
ALAPI, Gy.: Komáromvármegye
nemes családai. Komárom 1911, s. 263 (ďalej ALAPI). O Dornerovcoch
pozri v ďalšom texte.
[5]
Záplavy, plytčiny, rýchly spodný prúd pri Kameničnej a Komárne,
balvany, bahnisté dno a plytčina na ľavom brehu pri Komárne
ohrozovali totiž pohyb plavidiel. VRÁBLOVÁ, Z.: Rozvoj poľnohospodárskej výroby na zičiovských panstvách v Komárňanskej
stolici v 18. a na začiatku
19. storočia. Dizertačná
práca. Bratislava 2000, s. 118 – 119
[6]
Šoper (z nem. Schöpfer – tvorca) - dobový výraz, ktorým sa označoval
námezdný robotník v lodiarstve. Tamže, s. 122 – 123
[7]
GYULAI, R.: Császári királyi szabadítékos rév-komáromi biztosító társasága.
Komárom 1899, s. 1.
[9]
Tóthovci boli dôležitými producentami obilia a zeleniny.
[10]
AEC Komárno, Zoznam písomností v depozite I. (ďalej D I.)/ B
– 1845, B – 1846, B – 1842, B – 1839.
[11]
8 kventíkov = 4 lóty = 1 funt = 560 g.
[12]
Pri výskume sme využili matriky komárňanskej ev. cirkvi z rokov
1783 – 1829 (ŠA Nitra) a indexy k nim (AEC Komárno).
[13]
ŠA Nitra, fond Komárňanská župa (ďalej KŽ) I., Elench šľachtických
písomností XIII, 1622-1725, 8/19 a ALAPI, s. 14.
[14]
Erb Michala Burdáča sa v cirkevnom archíve nezachoval. Na
zakladacej listine základiny Michala Burdáča z 20.2.1808 sa nachádzajú
pečate erbov jeho dcér Kataríny, Anny a Zuzany s majuskulnými
iniciálami ich krstných mien v latinčine (C. B., A. B., S. B.) po
oboch stranách erbu v pečatnom poli. V štíte i v klenote
je zobrazený letiaci kôň na čele s parožím, pričom v štíte
sú nad jeho hlavou umiestnené tri hviezdy. AEC Komárno, D I./1842
[15]AEC
Komárno, Inventárna kniha archívu, 1648 – 1809. Uvedená kniha sa
však nezachovala.
[16]
Dcéra Alžbeta (1777) sa 10.7.1797 ako 20-ročná vydala za obchodníka
so stavebným drevom Mateja Janíka z Liptovskej stolice a ďalšia
dcéra Zuzana za obchodníka so stavebným drevom Mateja Štetku z Kráľovej
Lehoty, tiež z Liptovskej stolice. Janíkovci a Štetkovci žili
v Komárne.
[17]
ŠA Nitra, KŽ I. Elench šľachtických písomností. XIII. 1622
– 1725, 8/757. Náhrobný kameň Samuela Bendeho je zabudovaný do múru
v exteriéri kostola. Je na ňom zobrazený erb Bendeovcov z Komárna.
V štíte i v klenote sa nachádza lev, ktorý drží v pravej
ruke meč, pričom v štíte pod ním sú tri kopce – dva krajné
sú menšie.
[18]Armáles
mu udelil panovník František I. roku 1796. NAGY, I.: Magyarország
családai czímerekkel és nemzékrendi táblákkal 12. Pest 1865,
s. 348.
[19]
Ev. farár a profesor na lýceu v Bratislave, osvietenský
spisovateľ. Žil v rokoch 1732 – 1803. Slovenský
biografický slovník 2. Martin 1987, s. 492-493.
[20]AEC
Komárno, Kronika evanjelickej cirkvi a. v. v Komárne založená
roku 1809, s. 48. Každú nedeľu doobeda sa v Komárne konali
bohoslužby v nemeckom jazyku pre nemecké evanjelické rodiny.
Tamže, s. 33.
[21]
ŠA Nitra, KŽ I., Šľachtické písomnosti, cel. 142, f. 2, n. 30
– 39.
[22]
Tamže, cel. 142, f. 1, n. 3.
[23]
Tamže, cel. 142, f. 1, n. 62 – 63 a cel. 143, f. 1, n. 23.
[24]
Tamže, cel. 142, f. 6, n. 25 a ALAPI, s. 269-270.
[25]
ŠA Nitra, KŽ I. Šľachtické písomnosti, cel.142, f. 6, n. 25.
[26]
Tamže, cel. 143, f. 5, n. 64.
[31]
ŠA Nitra, KŽ I, Šľachtické písomnosti, cel. 141, f. 7, n. 2, 6 a
NŽ I. Šľachtické písomnosti, X/693.
|