Evanjelická cirkev a.v. Komárno
.
Ste návštevník číslo .
Pridajte k obľúbeným

Hľadaj





Duchovný profil brata Eugena Lukáča

zostavaný na základe jeho vytlačených štúdií.

 

                Po 50-ročnej kňažskej službe, po 25 ročnej službe v našom senioráte odchádza do výslužby z pomedzi nás kňaz svojrázny, majúci vyhranenú dochovnú tvár, ktorému sa šťastne podarilo zjednotiť v sebe ducha lutheránskej pravovernosti s dôrazom na čisté učenie a ducha pietizmu s dôrazom na osobnú zbožnosť a posvätenie.

                Učinkoval v malomestskom prostredí evanjelického Brezna, v dedinskom prostredí Hornej Mičinej a Ábelovej so stopami pôsobenia Andreja Sládkoviča a Timravy, v americkom veľkomestskom prostredí Detroitu s rozmanitosťou nábožensko-cirkevných prúdov, v Novom Klenovci uprostred pracovitých, chudobných, ale zbožných Slovákov presídlených na Podkarpatskú Rus a napokon v Komárne, na pomedzí Slovensko-Maďarskom, uprostred presídlených Slovákov hlavne zo strediska dolnozemského evanjelictva z Békešskej Čaby. Všetky tieto miesta s prostredím i s ľudmi pomáhali formovať jeho zvláštnu, nenapodobniteľnú kňažskú osobnosť. K jeho charakteristike nech poslúžia citáty z jeho napísaných prác, menovite z dogmaticko-apologetickej práce Viera, nádej, láska“ z r.1941, ďalej z jeho článkov roztrúsených po Cirkevných listoch a z traktátov, ktoré redigoval a vydával v Lučenci po 2. svetovej vojne ako predseda modlitebného kruhu evanjelických farárov.

                To, čo charakterizuje nášho jubilanta, je jeho úcta k Písmu Svätému. V spomínanej apologetickej práci píše: „Naša evanjelická cirkev vyznáva, že Písmo Sv. je Božím Slovom od začiatku až do konca. Toto nie je len nejakým dogmatickým výrokom, ale svedectvom samého Boha. Písmo Sv. nevzniklo z vôle prorokov a apoštolov, ani nie náhodile. Boží mužovia písali ho na rozkaz Boží, osvietení Duchom Svätým. Boh si sám vzal do ochrany svoje slovo, aby mohlo byť na pomoci ku spaseniu ľudstva až do skonania světa. Svet pominie, ale slovo Božie zostane na veky. Kristus Ježiš je stelesneným slovom, spísaným Božím slovom je Biblia. Písmo sväté i keď je v ľudskej reči písané, je Božie slovo …. Keby sme neuznávali, že Písmo sv. je inšpirované Duchom Božím, tak by bolo len ľudským dielom a malo by len takú autoritu, ako iné knihy…..Predivná kniha je Biblia! Po všetky veky bude mať svoj zvláštny význam. Toľko múdrosti je v nej, že ju ani tí najučenejší nie sú v stave z nej vyvážiť a predsa je zrozumiteľná i tomu neučenému človekovi…“

                Ako pilný čitateľ Písma sv. a horlivý jeho vykladač a kazateľ položil dôraz vo svojej činnosti na z  n o v u z r o d e n i e  a  o b r á t e n i e. V jednom z jeho traktátov píše: „Pod znovuzrodením Pán rozumel nový život, pochádzajúci z pravej, spasiteľnej viery….Každý kto verí v Pána Ježiša Krista, je znovuzrodený.Spasiteľná

viera však nie je len púhym uverením všetkého toho, čo je v Biblii o Pánu Ježišovi napísané. Viera je uverením toho, čo sa stalo na Golgote kvôli nám, ale súčasne aj aplikovaním celého faktu pre seba, následkom čoho viera sa stáva obrocujúcou silou, ktorá tvorí, obživuje a vyvoláva požehnané zmeny pri nás….Znovuzrodený človek je šťastným novým stvorením. Znovuzrodenie, obrátenie je dielom Ducha Božieho. Kto už prešiel takouto zmenou, s vďačným srdcom oslavuje za to milostivého Boha, bdie nad sebou, aby ničím nezarmucoval viacej Ducha Božieho, pracuje verne na svojom posvätení a při tom s radosťou šíri kráľovstvo Božie, modlí sa za jeho vzrast, pomáha hynúcim dušiam, pripomína každému potrbu pokánia a volá ku Kristu.“

                Znovuzrodený, obrátený človek je posväcovaný Duchom Svätým k pobožnému životu. Brat Lukáč neprestáva volať, napomínať k pravej pobožnosti vo svojich prácach i celej činnosti. Píše na jednom mieste: „Z viery vyviera pobožnosť a tá je potrebná u kresťanov! Kde jej niet, tam niet ani skutočnej spasiteľnej viery. A keď niekto tvrdí, že je kresťanom a bezbožne žije, do zlého svetla stavia kresťanstvo v poslednom rade potupa padá na Krista Ježiša. Kresťania majú byť pobožnými nie len preto, aby dokázali, že sú dietkami Božími, že sú novým stvorením, ale aby tou pobožnosťou dali aj iným i príklad i povzbudenie k pobožnosti a tým všetkým samému Bohu česť.“ Pobožnosť však majú kresťania dokazovať vo svete uprostred spoločnosti. Veď sú a majú byť soľou zeme. V jednom traktáte o tom píše: „Kresťania ako soľ  zeme patria do spoločnosti ľudskej. Ich pobožnosť čo do poslania stratila by na hodnote, keby sa na spôsob mníchov utiahli od hriešneho sveta a niekde v zátiší rozjímali o Božích pravdách, modlili sa a spievali na svojich spolublížnych…

                Brat Lukáč sa usiloval zdôrazňovať optimistický charakter pravej kresťanskej zbožnosti. V kapitole „Nádej a radosť kresťana“ vo svojej apologicko-dogmatickej práci píše: „Niet väčšieho šťastia, jako cítiť sa v ochrane Božej a vedieť, že Boh má starosť o človeka. Takéto vedomie blaží a poskytuje veriacemu kresťanovi nesmiernu radosť. Byť nábožným neznamená byť smutným a zroneným, stále zapierať seba samého, naopak, vždy sa tešiť a radovať…Evanjelici potrebujú viac jasu a menej čiernych farieb. Smutne by vyzeralo s cirkvou, keby farári nemali nádeje, tým by vydávali svedectvo, že nepoznajú Boha a že neveria úprimne v Neho. Boh ani nepoužíva za svoje nástroje znechutených, dešperátnych služobníkov, pesimistov. Aká by to bola reklama pre kresťanstvo? Kresťanské náboženstvo predsa prináša pokoj, radosť a šťastie. Nikdy som nepočul a nečítal o tom, že by do neba iba s kyslou tvárou bolo možné vojsť!“ Na inom mieste hovorí: „Svojou vierou, svojim dúfaním v Boha, svojim optimistickým svetonázorom dodávajú aj iným chuť k životu, svojou pokorou, láskou, úprimnosťou a trpezlivosťou aj iným chuť k životu, svojou pokorou, láskou, úprimnosťou a tpezlivosťou prekážajú šíreniu zla, radostnejším robia život a dopomáhajú ku šťastiu“.

                V církvi našej, ktorá má demokratické zriadenie a zdôrazňuje sa požiadavka všeobecného kňažstva, predsa vždy veľmi dôležitú úlohu hrali „riadne povolaní Slova Božieho kazatelia“. Brat Lukáč horlil počas svojho života za pravé kňažstvo na teologickej, náboženskej a duchovnej úrovni.

                Profil evanjelického kňaza rieši r.1935 v C.L. takto: „Vysvätením kňaz nie je ešte celkom kňazom, služobníkom Božím; ku vysväteniu, k tomu verejnoprávnemu vyhláseniu za kňaza má sa ešte niečo pridružiť. To dobrovoľné, úprimné, ochotné, vďačné zasvätenie sa Bohu, bezpodmienečná poslušnosť naproti Bohu…A ešte niečo sa má pridružiť ku vysväteniu! To, čo je vlastne okrem Božej pomoci podmienkou a zárukou zdarného, požehnaného učinkovania nielen obyčajná, ale svrchovaná pobožnosť u kňaza, posvätenie. Len obrátený, veriaci, posvätený kresťan-kňaz vie a bude svedčiť a zanechá po sebe hlboké stopy. Tak pozorujem, že tá najeminentnejšia požiadavka, aby farár bol nielen veriacim, ale i posväteným kresťanom, nie je prízvukovaná. Nie bystrý um, vysoká postava, dobrý hlas, teologické vedomosti sú hlavné u kňaza, ale pobožnosť…Nič tak nebije do očí, ako keď farár reprezentant a hlásateľ pobožnosti nie je vôbec pobožný. Možno povedať, že kráľovstvu Božiemu dosiaľ viacej škodili nepobožní, ľahostajní, neposvätení farári, ako všetci neveriaci,svetáci, teda nepriatelia církvi pospolu.“ … „Keď je farár obráteným, veriacim, posväteným kresťanom, mužom Božím, vznešené a ťažké povolanie svoje plniť bude zdarne, Boh sa prizná k jeho práci, jeho nepriatelia nebudú mať mu čo vytýkať, ľud sa k nemu s dôverou privinie. Je to ideálom či aj možnosťou? Aj ideálom, aj možnosťou, aj povinnosťou aby sme takí boli!“

                Kňaz koná posolstvo na mieste Božom a to v kázni Slova Božieho. Brat Lukáč horlil za dôstojnú a účinnú zvesť Božieho Slova. V článku Príprava ku kázniam r.1937 ako Ábelovský kňaz napísal: „Keď vystupujeme na kazateľnu, predsa nejdeme si tam len zarečniť tebárs aj v záujme kresťanského svetonázoru, ale ideme zvestovať Slovo Božie, evanjelium, ktoré je mocou Božou na spasenie veriacich. Kázeň, nakoľko je zvesťou Slova Božieho, je prostriedkom milosti Božej, je posolstvom Božím. Z takého ponímania je jasné, že v príprave na kázne nesmieme sa spoliehať len na svoje schopnosti, na svoju školenosť, na vzory, knihy, ale predovšetkým na pomoc Ducha svätého, aby to, čo poviem, malo pečať Božiu. Ako to dosiahnúť? Skrze modlitbu. .. Príprava naša musí byť veľmi svedomitá. Poslucháči sú pracovití ľudia, očakávajú prácu aj od farára, chcú vidieť výsledok týždennej práce. Dlhé kázne sú dôkazom nepripravenosti…O čom kázať? Témat je nespočetné množstvo. Len ten nevie, čo má kázať, kto nenavštevuje rodiny, bez duchovnopastierskej diagnozy pravdaže nevie predpisovať lieky a ani ten, kto len vtedy chytá do rúk Písmo Sv., keď už treba kázať a nečíta ho pre svoju vlastnú útechu, pre svoj vlastný duchovný vzrast…Účinlivá bude každá kázeň, ktorá je svedectvom kazateľa…Večným predmetom našich kázni má byť Pán Ježiš Kristus, ten ukrižovaný…Kázňou Slova Božieho má byť privedený poslucháč k pokániu, k viere, k spaseniu. Slovo Božie vtedy vykoná pri poslucháčoch k čomu je určené, keď bude čistotne a úprimne kázané…“

                Nepoznám v súčasnej dobe v našej církvi kňaza, ktorý by viacej zdôrazňoval dôležitosť modlitby u veriacich i u kňazov. Horlil za „Modlitebné bratstvo“ evanjelických kňazov. K jeho ustanoveniu došlo r.1936. Bolo založené na základe metodistických a pietistických vplyvov z poza oceána. Členovia sa mali modliť pravidelne a to vždy v sobotu večer o 8 hod. za dary Ducha Svätého, za rozvlaženie, za rozkvet kráľovstva Božieho, za obrátenie hriešnikov. Členovia modlitebného bratstva chceli pestovať modlitebné spoločenstvo – ako je to uvedené v januárovom traktáte z r.1947, ktoré nie je „nijakým mystickým blúznením, rojčením, alebo duchovným športom, lež pokorným podnikaním opierajúcim sa o jasné zasľubenie Božie.“ Podmienkou prijatia do bratstva bola viera v Pána Ježiša Krista a snaha žiť životom modlitebným a posväteným odovzdávajúc sa Pánovi….

                Modlitebné bratstvo vydávalo v rokoch 1947 – 1949 traktáty a brožúrky a malo pravidelných modlitebníkov, ktorých modlitby iste bývali vyslyšané.

                O modlitbe v traktáte č.4 z roku 1947 medzi iným napísal: „Modlitba je jedinečné a obrovské právo dietok Božích. Veľkú možnosť vložil nám Pán do rúk svojím zasľúbením. Dáva nám k dispozícii svoju lásku, ochotu, všemohúcnosť. Hĺbiac sa takto do Božieho slova o modlitbe, vidíme, aká nevysloviteľne veľká zodpovednosť spočíva na veriacich kresťanoch. Na ich volanie by mohol Boh spôsobiť obrovské a predivné zmeny na zemi… Akákoľvek horlivá činnosť církvi, ak sa pri tom nepraktizuje modlenie podľa Božieho slova, je daromnou námahou. V nás niet obživujúcej moci, tá je len u Boha… My máme a smieme len prosiť a Pán osvieti, posvätí a zachráni tie duše a spasí, veď za ne umrel a z mŕtvych vstal!“

                V povojnových rokoch sa v našej církvi ukázala potreba evanjelizácie. Najhorlivejším propagátorom myšlienky a evanjelizátorom bol práve náš brat Lukáč. Evanjelizáciu definuje v článku v C.L. z r.1951 takto: „Evanjelizácia na rozdiel od zvyčajnej, normálnej a pravidelnej činnosti cirkevnej je mimoriadnou a v intenzívnej miere na záchranu duší konanou akciou církvi, ktorá záleží v tom, že na riadnych a mimoriadnych službách Božích a zhromaždeniach kvôli tomu zvolaných s úprimnou láskou a so zvláštnou horlivosťou zvestujeme radostné posolstvo o milosti Božej v Kristu Ježiši, roznášame ho i do domácností a podávame podľa možností všetkým, ktorí bez spasiteľných známostí žijú, aby tak mnohým, ba každému bola poskytnutá príležitosť k pokániu, k uvereniu, k dosiahnutiu spasenia, detinstva Božieho, pokoja, šťastia a večného života … Evanjelizovať prikázal Kristus Pán… Sme bohabojní a milujeme Pána Boha. Našou túžbou je, aby Božie meno bolo posvätené na zemi, preto sa dovolávame evanjelizácie. Sme kresťania a milujeme svojich blížnych. Žičíme im skutočného šťastia a kedže sme presvedčení o tom, že ho dosiahnuť možno skrze vieru v Ježiša Krista, preto sa dovolávame evanjelizácie….Kresťania musia evanjelizovať. Láska Kristova, ktorú spoznali a okúsili, núti ich k tomu…“

                Je toho mnoho, čo brat Lukáč napísal a čo by bolo hodné citovať. Nech tieto omrvinky nám ho priblížia a nech nám povedia, že sme mali v ňom horlivého a svedomitého Božieho služobníka         

 

S úctou, 

Bohuslav  Lukáč